Från stenkaka till Spotify

Jag är sjukligt musikintresserad. Mitt musikintresse grundlades i unga år och ett av mina tidigaste minnen är när fadren laddade sin ögonsten med en stenkaka. Jag kan se radiogrammofonen framför mig och höra ljudet när pickup-armen rör sig mot stenkakan. Sången ”I en klosterträdgård” strömmar ut ur högtalaren. Jag är 4-5 år och tycker det är sjukt spännande. Andra klassiska låtar som spelades var t ex ”Vildanden”, ”Jag är främling, jag är en pilgrim” och ”En sliten grimma”. Ett annat minne är när faderskapet sitter framför ovan nämnda möbel och rattar in konstiga kanaler på Långvåg. Han var speciellt förtjust i tysk körsång. Det är något jag tyvärr inte ärvt.

Vi hade barnskivor också: Victoria Kahn med bl a ”Valpen i fönstret” och ”Kör långsamt pappa”. Jag har singeln från 1966 i min ägo fortfarande. Grammofonen klarade både stenkakor, LP och singlar. En finess var automatiska skivväxlare. Man kunde lägga flera skivor på en arm och så ramlade de ner en efter en på varandra.

Min första stereoanläggning inhandlades 1980 och var av märket Philips. Tower-modell i borstad aluminium. Den första LP-skiva jag inhandlade var Peter Gabriels andra soloalbum. När ”Games without frontiers” pumpades ut ur de mattsvarta högtalarna var jag inte långt från Nirvana.

De senaste 30 åren har mycket hänt. Från blandband, CD-skivans intåg till mp3-filer och Spotify. Nu har man kopiöst mycket musik ett musklick bort. Och möjlighet att nyupptäcka gammal bra musik som man inte hört på länge. Det roliga är att t o m en sån udda figur som JokkmokksJokke finns på Spotify. Leve valfriheten och länge leve musiken.

Kommentera

