Bilar i mitt liv, del 1

Jag kör Peugeot just nu. Inte den på bilden utan den förra modellen 407 SW. Vill du testa den fina bilen ovan – Peugeot 508 SW GT – så klicka på länken eller bilden så kan du ansöka om en kostnadsfri testhelg med den läckra skapelsen.

Min familjs första bil var en Heinkel Kabine. Bil och bil, det var egentligen en trehjulig motorcykelbil. (Heinkel Kabine var en tysk mikrobil som tillverkades i Speyer mellan 1956 och 1958, sedan på Irland 1958 – 1960 och i England under namnet Trojan 1961 – 1964). P g a sjukdom fick pappa inte ta bilkörkort men hans mc-kort gällde. Man öppnade hela fronten och klev in och ratten satt i golvet. Egentligen var det bara plats för två men min händige fader tillverkade två små trästolar där jag och min syster fick sitta i ”baksätet” mitt emot varandra. Inte bekvämt men mysigt. På bilden står jag bredvid ”Lollo” någonstans mellan Säffle och norska gränsen. Den andra svartvita bilden föreställer en trevlig tysk familj gissningsvis. En händelse som är svår att glömma hände på hemvägen från Norge. Den skulle kunna platsa i Kjell Sundvalls film ”Vi hade i alla fall tur med vädret”, så absurd är den. Det bar sig inte bättre än att växellådan rasade. Pappa tog till tummen och en fet raggarbil stannade. De band fast vår Heinkel i en bogserlina bakom sin Cheva och drog iväg mot närmaste verkstad. Jag, morsan och syrran fick åka med raggarna och farsan styrde där bak. Vilken syn!

Efter några år fick far sitt efterlängtade körkort och kom hem med en Opel Rekord -62 coupe. Benvit med svart tak. Den var läcker. Sedan följde ett antal Opel Rekord, bl a en silverfärgad coupe -66. När han tröttnat på Opel kom han hem med en ful vinröd Saab V4 och då blev vi lite besvikna. För övrig var Saab 93 en av de första bilar jag satt i. Min faster tog ut en sprillans ny gråvit Saab 93 cirkus 1968.

Fortsättning följer…

Etiketter: , , , , ,

5 svar to “Bilar i mitt liv, del 1”

  1. Ulla Rousse Says:

    Oj ramlade pâ din trevliga sida av en slump… fantastiskt fina bilder och roligt berättat. 😀 Tack

  2. Claes Johansson Says:

    Hej!

    Hittade din blogg av en slump. Härlig Heinkel-bild! Skulle gärna publicera den tidningen Klassiker. Hör av dig!

    • kjellemannen Says:

      Hej Claes! Kul att du gillar bilden. Du får gärna publicera den i ”Klassiker”. Hör av dig med mailadress. /Kjell

  3. Anders Wallfält . Says:

    Tuff liten bil och tuff liten gosse i kritvita sandaler som jag antar var helt nya .
    Jag hade ett par vita sandaler när jag var 9år och jag minnas att dom fort blev grå även om dom glänste när dom var nya.

    • kjellemannen Says:

      Hej Anders!Tack för kommentaren.
      De var troligtvis nya. Eftersom våra föräldrar var relativt gamla när vi föddes blev vi väldigt bortskämda.
      Tack för att du påminde mig om min blogg. Var alldeles för länge sen jag postade lite nostalgi. Skall försöka klämma ur mig nåt nytt.
      Mvh
      Kjell

Lämna en kommentar